Annonser

Frukostpannkakor , på nytt sätt

Imorse vaknade jag av att jag hade en dröm. Jag drömde att min man stod och gjorde pannkakor till mig ….men drömmen överensstämde inte medverkligheten så när jag vaknade var jag jättesugen på just pannkakor . Vilken tur att det var söndag morgon och jag kunde ställa mig och steka några. 

Jag är inte glutenintolerant men jag gillar att experimentera med olika sorters mjöl och då många av de lite udda mjölen är naturligt glutenfria så blev ju de här pannkakorna också det. Därtill faktiskt även laktosfria. Men vi börjar väl från början.

Till en eller två personer behövs ett ägg, 1 dl bananmjöl, och cocosmjölk tills du får en pannkakssmet. Några korn salt.. Vispa ihop en smet av dessa ingredienser och stek i stekpanna mindre pannkakor eller plättar på båda sidor. Vill du göra dem helt mjölkfria använder du dig av olja eller cocosfett till stekning annars är ju smör gott att steka i. 

Bananmjöl brukar finnas i butiker som säljer utlänska livsmedel, och används av afrikaner men det används även i sydamerika , bland annat i Ecuador. Bananmjöl är naturligt fritt från gluten och har en god smak av banan , dock inte sött.  Av det här mjölet kan man även göra en riktigt god välling. 


Här är mina pannkakor som ett serveringsförslag, här med en klick keso , sharonfrukt och physalis .

Höstmys i köket

Hösten har kommit och det med besked. Mörkret och rusket är här nu , men det är också då man kan förgylla tillvaron genom att göra många goda och mysiga saker i köket. Visst blir man glad av doften av nybakat eller en riktigt färgsprakande maträtt, och en varm mustig gryta kan ju göra vem som helst varm om hjärtat.

Jag tänkte dela med mig av ett tips så här när fruktochgrönt disken har fått lite nya ansikten. Pumpa , rödbetor, färsk grönkål, majrova och kålrabbi är bara några av de grönsakersom är i säsong nu. Kålsorterna är ju många och de är så underskattade. Man kan faktiskt göra så mycket mer av kål än kåldolmar och kålsoppa. Varför inte använda kål i en pytt tillsammans med andra grönsaker. Skippa potatisen en dag och laga till en pytt av rödlök,vitlök, squash eller pumpa, champinjoner, rödbetor eller majrova , morötter, purjo, paprika och sist men inte minst färsk grönkål. 

Skär alla grönsakerna i lagom stora bitar. Inte för smått , du vill ju ha tuggmotstånd. Lägg en rejäl klick smör i stekpannan och fräs de hårda grönsakerna en stund själv…dvs betor, morötter och rovor. Om du använder pumpa kan den få va med från början också . När de har fått steka i några minuter så lägger du i resten av grönsakerna också och låter de få färg och bli färdiga. Det tar ca fem- tio minuter beroende på hur stora bitar du har. Tänk på att inte steka för länge. Det ska inte bli en sörja utan fortfarande vara spänst i grönsakerna. Salta och peppra och strö eventuellt några korn socker på för att få karamelliseringseffekten. Både kål och lök och pumpans smak kommer bättre fram med några korn socker. Det ska inte bli sött så vi pratar om LITE socker.

Till detta skulle jag servera antingen en grillad fläskkotlett eller en bit sotad tonfisk eller lax eller vaför inte göra måltiden helt vegetarisk genom att steka halloumi till. 


När man sotar använder man en riktigt het och torr panna. Inget smör alltså.fisken har man täckt med kryddor och salt på alla sidor och sedan får den ner i den heta pannan en kort stund på varje sida av fiskbiten. Glöm inte kanterna. Det innebär att fisken är rosa inuti medan den har en stekyta runt om. Detta steksätt passar väldigt bra till tonfisk och lax. Inte så bra till ovriga fiskar . Gillar man nu inte fisk så ta en fläskkotlett eller nån annan bit av fläskkött som du gillar. Fläsk och kål är smakkompisar och passar bra att servera ihop. 

Och du som tror att du inte blir mätt om du inte äter potatis eller pasta, det lovar jag att du blir. Och kanske kommer du upptäcka lite nya favoriter i grönsaksdisken framöver. Låt fantasin flöda. Visste du förresten att en vuxen person ska äta minst 500 gr grönsaker och frukt /dag ? Det är snäppet mer än två tomatskivor på tallriken till lunch. Handen på hjärtat , hur mycket får du i dig på en dag?  

Mer grönsaker åt folket!

Sallad i behändig förpackning

Ibland vill man bara ha nåt lätt till lunch eller kvällsmat. Man vill liksom äta mat men ändå inte. Lite plock att stoppa i munnen. Då har jag det perfekta för dig att prova på. Du kommer inte att bli besviken för du kan göra dem med precis de smakerna som du gillar. Jag pratar om vårrullar. Nä inte de friterade eller stekta utan de som är råa, med grönsaker och glasnudlar inuti. 

Man börjar helt enkelt med att lägga lite glasnudlar i blöt. Slå kokande vatten på dem i några minuter och slå sen av vattnet. Skölj i kallt vatten. Ta fram de grönsaker du vill ha och strimla eller gör stavar av till exepel morot, gurka, avokado. Någon form av kål är gott i. Gärna vitkål eller spetskål men du kan även prova andra sorter, typ rödkål eller salladskål. Vårrullarna kan göras helt vegetariska eller med exepelvis räkor eller fetaost i eller tofu. Lite riven ingefära ger en god touch. Några casewnötter för extra crunch kan man också lägga i.

Blötlägg sedan ett rispapper och placera grönsakerna och glasnudlarna längst ner mot dig och garnera med korianderblad. Börja rulla och vik sedan in kanterna  ovh rulla sedan färdigt rullen så att du får ett snyggt paket.

Paketen kan du sedan doppa i soya eller sweet chilisås eller kanske oystersås och bita i . Ätes med fördel utan bestick. Med fingrarna i maten smakar det bättre  och till råga på allt äter du glutenfritt, fettfritt, och fiberrikt och laktosfritt om du inte använder dig av fetaosten. Sunt,  gott och mättande. Perfekt picnickmat eller i lunchlådan till jobbet. Eller på buffebordet eller till mingelpartyt. En vårrulle är aldrig fel.

Tallarin saltado

Gång på gång går jag tillbaka till smaker från sydamerika och framför allt mitt älskade Peru. En riktigt snabb vardagsrätt är tallarin saltado , eller på svenska , spagetti med nötkött och en enkel skysås på tomat lök och lite chili eller paprika .

Godast blir det förståss om du gör din egen pasta men om tiden inte finns så går det så klart lika bra med köpt. Ta då den pasta som du gillar. Spagetti eller tagliatelle  skulle jag rekommendera.

Till tallarin saltado behöver du nötkött, skuret i tunna bitar. Tomater, färska ska det vara. Lök och det får gärna vara rödlök. En gul eller röd paprika. En chili, du bestämmer styrkan på den själv. Vitlök och färsk koriander. Kryddor så som salt , svartpeppar, spiskummin och paprikapulver. Några droppar soja och olja till stekning. 

Börja med att skära din köttbit i tunna skivor lagom stora att stoppa i munnen. Jag använde mig av en bit flankstek, men det går bra med lövbiff, tunna skivor av ryggbiff eller liknande. Huvudsaken är att köttet är mört och lättstekt för det här går snabbt. Inget långkok här inte. Sätt på pastan och koka den al dente.  Skär löken i smala klyftor och paprikan i lagom bitar. Inte för smått, det ska vara lite att tugga på. Ta sedan två till tre tomater beroende på storlek och dela dem på hälften. Ta fram ditt rivjärn och en tallrik att ställa under rivjärnet och riv sedan tomaten på den grova sidan, börja på snittytan. Ända tills du bara har skalet kvar i handen. Hacka vitlöken.  Så nu är vi färdiga att sätta igång.

Hetta upp en stor stekpanna ordentligt. Den ska vara het. Slå i lite olja och lägg i köttet och låt det steka någon minut. Köttsaften kommer ut ur köttet och nu är det dags att lägga i resten av ingredienserna. Riven tomat och vitlök åker i, likaså salt, peppar och spiskummin och ganska rejält med paprikapulver. Några droppar soja. Köttet är nu stekt och det är dags att vända ner lökklyftorna och paprikabitarna. Rör om och smaka av. Lägg sedan i den kokta tagliatellen i stekpannan och blanda och låt pastan bli varm och suga upp lite av skyn. Ta av  stekpannan från värmen , du vill att det fortfarande ska vara tuggmotstånd i grönsakerna. Grovhacka en kruka färsk koriander och blanda i. Servera genast och strö över din favoritost. 

Smaklig måltid. En vardagsrätt på mindre än en halvtimme. 

Pickles

Finns det nåt vackrare och mer smakrikt sätt att äta grönsaker än Pickles ? Se här….

En stor burk fullproppad med olika grönsaker i bitar. Paprika, squash, morot, rödlök, blomkål , jalapeño , allt i lagom bitar packat tills det inte får plats mer i burken. Stoppa i några lagerblad. Slå på en kokande ättikslag med salt , socker , senapsfrö, vatten och ättika . Doseringen ser man på ättiksflaskan för det beror på vilken sorts ättika du använder, hur många procent den är på. Om man inte vill ha en så skarp smak kan man även använda vinäger eller en blandning. Direkt när du hällt på lagen över dina grönsaker stänger du locket och så låter du burken kallna och sen får den stå och mogna någon vecka eller längre . Förvara den svalt ovh gärna mörkt annars kan grönsakerna tappa lite av sin färg. Det gör de med ålder ändå men de är lika goda för det. 

Idag har jag också skördat mina första caigua . 

Caigua är en gurkväxt som växer i Peru och den smakar som ett mellanting mellan gurka och paprika . Den kan användas rå eller tillagad , till exempel fylld eller i sallader. Jag tog frön från en frukt när jag var i Peru förra året och planterade dem här hemma på lite olika ställen . Den här plantan har växt i växthus hos mamma och har därför hunnit bära frukt. De som står på friland här hemma har ämne till frukter men det är tveksamt om de hinner bli färdiga i år på grund av den dåliga sommarvärmen. 

Jag tog också frö från aji amarillo och aji charapo och de är också snart färdiga att skördas. De står också hos mamma i hennes växthus. Jag väntar bara på att de ska bli orange och gula. Det är roligt att se om saker växer här i vårt klimat. Ibland funkar det , ibland inte. Det är i alla fall roligt att försöka. 

En annan väldigt vacker grönsak är den här. 

Det är röd grönkål! Det låter ju tokigt men grönkål är ju bara så gott i alla former. Rå, som chips, eller stuvad som man gör till jul, eller stekt i smör med lite citron eller varför inte i soppa. Kål är en underskattad grönsak. Mycket nyttigheter i den! Prova. 

Tur att man samlat glasburkar

Ja vilken tur att man har samlat på sig lite glasburkar under året… även om en del har gått till återvinningen så har några stannat här för att bli fyllda på nytt igen nu . Och nu är de strax fyllda allesammans. Igår blev det 6 burkar lingonsylt, 1 burk med tomatillomarmelad och 1 burk rårörda lingon. 3 burkar med ett experiment står och väntar på att se resultatet , men det dröjer minst en vecka till. Jag provade nämligen att mjölksyra . Jag har aldrig gjort det innan så det ska bli intressant.  

Lingon är ju tacksamt. Man bara kokar upp och tillsätter socker och häller den varm på burk och stänger locket. Inga konserveringsmedel behövs. Behövs inte heller använda syltsocker. Lingonen i sig har ett konserverande ämne. Så nu har jag mitt  årsbehov av lingonsylt fixat. 

Tomatillo är en grönsak som ser ut som en physalis på utsidan men själva frukten är grön som en grön liten tomat. Jag satte en planta i rabatten i våras och nu är där fullt av frukter på den. Man skalar av höljet och använder bara den gröna delen. Den tomatliknande frukten kan användas i salsa, marmelad eller dom ersättning för tomat i en gryta. Den är inte så saftig som tomaten ( det finns inget kärnhus, eller mycket lite). Jag har gjort salsa och nu igår blev det en burk med marmelad. Supersnabbt gjort med syltsocker. Bara koka upp med lite vatten och mixa med mixerstaven till önskad konsistens , häll i syltsocker och låt lösas upp och häll upp på ren burk, och stäng igen locket. Vacker färg fick den ! Alldeles grön. 

Mina glasburkar återvinns på annat sätt. De är nu fulla med nya godsaker, och jag kan ta till vara på den skörd jag fått. Det är klimatsmart!